Julia

Val 2014
Jag har aldrig varit särskilt politiskt insatt. Det har inte intresserat mig.
Men i år blir jag så jävla arg över Sverige. För så många i vårt land vill ha in ett parti som vill utesluta folk.
Jag har många i min närhet som förmodligen kommer att rösta på dem, och det gör mig så jävla rädd.
Jag får förklaringen att de inte BARA står för rasism, eller i vissa fall att de inte gör det alls.
Detta parti har sin grund i vit makt. Kom ihåg det.
Och det är så jävla viktigt att folk tänker längre än att det kommer inte för många barn i skolan från  ett annat land.
Det är så jävla viktigt att ni förstår att många av dem VILLE INTE LÄMNA SITT LAND.
 
Ni pratar om att hjälpa dem på sin hemmaplan. Deras hus står i brand och de är hotade till livet. Jamenvisst, skicka tillbaka dem. Är det inte medhjälp till mord?
Några av mina bästa vänner, inklusive ett ex, har utländsk bakgrund och jag blir så jävla ledsen när jag får höra vad de utstått. Hur de växt upp med hat emot sig. Jag har vänner som är muslimer, som är så jävla underbara personer, och ni vill förbjuda islam?
Det är inte DÄR felet ligger, det är extremister. Sluta dra alla över en kant.
 
Jag är blond och grönögd, nära ett ariskt utseende, på grund av det har min uppväxt varit relativt "lätt", om man bara ser till hur jag blir bemött i samhället.
Varför är jag bättre än dem?
Mina vänner, som har några av de finaste namnen jag vet men som vill byta till ett vanligt svenskt namn för att det ger chanser i livet.
Jag mår illa över att de behöver känna så.
Tänk er att behöva leva så.
Att folk går på andra sidan gatan om er för att ert ursprung gör dem osäkra på vad ni har för motiv.
Kan ni förstå det?
Kan ni relatera till det?
För jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste vara.
 
För mig är vi EN värld. Inte en massa länder. En vän frågade mig om jag inte hellre vill att vi får det lite bättre här, innan vi hjälper andra.
Nej.
Nej nej nej, och åter nej.
Om ni som har ett hem, jobb, studerar, familj osv. inte förstår hur fantastiskt vi har det, så är ni bortskämda. Och då förtjänar vi inte att ha det såhär bra.
Visst, det är svårt att skaffa ett jobb. Men jag vet allt för många som INTE VILL ta ett skitjobb. Det är ingen som kommer in och "tar" deras jobb ifrån dem.
Det är inte oss och dem, det är VI.
 
Och det är fan dags att folk öppnar ögonen. För jag vill inte leva i det här landet om vi fortsätter i den här riktingen.
"Man blir ju kallad rasist vad man än gör idag". NEJ. Du blir kallad rasist för att du baserar dina åsikter på vad en människa kommer ifrån, hur den ser ut, vilken religion den har, istället för individen i sig.
Vi måste sluta gruppera människor.
Jag är trött på allt hat, för problemet är så stort att jag inte ser hur jag ska kunna hjälpa till. Och det får mig att känna mig hjälplös. När mina vänner lider i ett land som ska ge dem trygghet från vad de tvingats gå igenom tidigare i sina liv, eller i tidigare generationer. För ibland spelar det ingen roll om du ens är född i Sverige, ditt ursprung bestämmer.
Jag är trött på att många tror att som svenska ska man ha företräda, att man ska få allt serverat på guldfat. Nej, vi måste få folk att förstå att med ambition kommer man långt. Med en vilja kommer man långt. 
Det hjälper inte att sitta och klaga, de TAR inte något ifrån er.
DE TAR CHANSEN SOM NI INTE ORKAR TA.